BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 2, 2009

Langkah bendung masalah disiplin pelajar



Masyarakat, terutama ibu bapa, tidak harus meletakkan tanggungjawab mendidik pelajar serta menangani masalah salah laku kepada sekolah
semata-mata, sebaliknya perlu wujud kerjasama erat semua pihak.

Kokurikulum bersepadu dengan penerapan nilai moral dapat membentuk peribadi mulia pelajar. Pelajar perlu memandang gurunya dengan penuh hormat.

Ibu bapa seharusnya memberi kerjasama dengan PIBG dalam menjalankan aktiviti sosial. Pembabitan ibu bapa secara aktif dengan sekolah sekali gus akan membawa banyak perubahan kepada pembelajaran dan disiplin anak di sekolah.

Peranan pihak kerajaan memperkenalkan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) adalah satu langkah bijak dalam usaha menangani masalah sosial pelajar.

Pihak Kementerian Pelajaran juga seharusnya mewajibkan semua pelajar sekolah menengah menyertai pasukan beruniform/seragam.

Komitmen Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein begitu penting diberikan perhatian dan perlu disokong oleh semua lapisan masyarakat dalam usaha memartabatkan profesion perguruan.

Kerjasama berterusan diberikan PDRM dalam menangani jenayah di sekolah dan luar sekolah seharusnya mendapat sokongan dan bantuan masyarakat Malaysia. PDRM boleh menjadikan sekolah mempunyai kadar kejadian jenayah yang tinggi 憇ekolah angkat� dengan pegawai PDRM boleh keluar masuk demi memastikan disiplin pelajar terkawal.

Pemadam boleh membantu memberi maklumat mengenai kesan gejala penagihan dadah.

0 comments: